Home » Blog

Creƫer je eigen retreat

 

Iedereen kan tegenwoordig een retreat of retraite boeken naar Ibiza of een andere prachtige omgeving voor een dag, weekend of week met yoga, mindfulness, meditatie, leiderschap, detox enz. 

 

Het klinkt heerlijk. Even lekker weg, niets moeten en alleen bezig zijn met de dingen die je leuk vindt. Toch merk ik dat er weerstand bij mij is. Hoe hou je dit vol als je dan weer terug ben in je leven met je werk, huishouden, partner, kinderen, familie. De verwachtigingen en oude pratonen sluipen er vaak snel weer in. Of is het niet meer dan een oplaad momentje voor jezelf?

 

Letterlijk betekent retreat (of retraite) je terugtrekken voor zelfonderzoek. Tijdens een retreat kom je los van je dagelijkse bezigheden, omgeving en routine. Het is een periode van tijd voor jezelf om in alle rust te reflecteren en inzichten te krijgen.

 

In mijn ogen kan je voor jezelf ook makkelijk een mini retreat maken zo lang het maar bij jou past en je los kan komen van je dagelijkse bezigheden. ( werk, huidhouden, telefoon enz ) Waar gaat jij goed op? Wat vind je leuk, waar krijg je energie van?

 

Boek voor jezelf een nachtje / weekendje weg of neem een dag vrij voor jezelf. Ga leuke dingen doen. Bijvoorbeeld:

 

 

Start de dag met Yoga, zoek een leuke video op voor een morning workout. Zelf ben ik fan van de youtube video's van Yoga with Adriene. ( in het engels )

 

Daarna een heerlijk gezond onbijt. ( of misschien nog leuker; ga ergens ontbijten, waar je nog niet eerder bent geweest ) 

 

Ga een flinke ( bos ) wandeling maken. Dit zorgt voor de juiste doorbloeding in je lichaam en rust in je hoofd. Daarnaast zorgt de natuur voor goede en frisse lucht wat weer goed is voor je weerstand. 

 

Kies een heerlijk badkamer moment voor jezelf inclusief een volledige body scrub, gezicht verzorgings ritueel en zelfmassage.

 

Maak voor jezelf een lekkere lunch klaar met in ieder geval voldoende groenten. 

 

Lees een boek, tijdschrift of ga iets anders doen waar jij energie van krijgt! 

 

Thee tijd! Maak voor jezelf een overheerlijk kopje thee klaar. Pak je momentje op bank of bed en probeer volledig te genieten van de thee. Iets lekker hoort erbij, je kan zelf kiezen of je gaat voor dat ene chocolade koekje of misschien heb je zin gekregen om toch die gezonde variant te maken. 

 

Zorg voor een lichte maaltijd met voldoende groenten. Neem de tijd om hiervan te genieten. 

 

Ga mediteren, een interessante film of documentaire kijken, lezen, wandelen, tekenen of schrijven wat je hebt ervaren deze dag.

 

Sluit de dag af door bijtijds naar bed toe te gaan. Kies voor een ontspannen avond ritueel door bijvoorbeeld niet te laat op je telefoon, laptop of tv te blijven kijken. Het licht van deze appartaten laat je lichaam denken dat het nog geen bedtijd is. Zorg voor zachte verlichting. Neem de tijd voor je badkamer ritueel en je kan zelfs nog een paar ademhalings of ontspannings oefeningen doen voordat je gaat slapen. Wat ik altijd heel fijn vind is deze:

Ga op het randje van je bed zitten en haal een paar keer diep adem. Op de inademing haald je de schouders op en op de uitademing laat je je schouders weer los. Doe nog een paar rek en strek oefeningen en ga lekker in je bed liggen. Probeer je op de ademhaling te concentreren en als er gedachten opkomen of je dwaalt af, is dit helemaal niet erg, dan kom je gewoon rustig weer terug bij je ademhaling.

Voel de dankbaarheid voor deze dag! Weltrusten!

 

 

Lees meer »

Ik moet helemaal niets

Hoe vaak zeg jij het? Ik moet even ... of ik moet... 

 

We leven in een wereld waarin we denken dat we veel moeten. De berichten op social media helpen niet mee, ik moet gezond eten, veel vrienden hebben, sporten, leuke dingen doen, elke dag stofzuigen, nieuwste gadgets hebben of op een luxe reis naar Bali.

 

Er zijn weinig dingen in het leven die we echt moeten. Naar de wijsheid van mijn man: Niets moet, poepen moet.

 

Natuurlijk zitten hier een hoop haken en ogen aan, maar de echte vraag is , moet dit echt? Of ben je jezelf nu onmogelijke taken en verwachtingen aan het opleggen? 

 

Als ik dit niet doe dan ben ik niet... goed genoeg, belangrijk genoeg, aardig enz.

Ik moet deze taken nog afronden voordat ik kan ontspannen, genieten enz

 

 

Soms kan het heel fijn zijn om te weten waarom ervaar ik dit als moeten, wat zit erachter? Dan kan je voor een volgende keer als je zegt. Ik moet... Stieken lachten en dit veranderen in: Ik wil of ik mag of ik kan. Deze woorden klinken al veel liever voor jezelf dan ik moet. Kijk eens hoe dat voor je voelt als je het woordje moeten veranderd in mogen of kunnen. Vraag jezelf ook eens af of het echt zo belangrijk is?

 

Zo is het ook met je huid verzorgen. Je moet niets van mij. Als je elke avond voor de spiegel staat en je verzorgings ritueel voelt als moeten gaat er iets niet helemaal goed. Dit is een moment voor jezelf, je mag goed voor jezelf zorgen en hier tijd en aandacht aan besteden. Het is nodig om tijd te nemen voor jezelf. ( anders doet iemand anders het ! ) 

 

Misschien als je leuk ritueel voor jezelf maakt en het ritueel kan zien als een cadeautje voor jezelf, een verwen momentje maak je het al een stuk leuker. Want er bestaat niet zoals als een wonder creme die huid schoonmaakt, hydrateerd en alle rimpels laat verdwijnen in 1x. Sorry. Je mag hiervoor aan het werk, voor jezelf voor je lijf en gewoon omdat je een prachtig mens bent en dit verdient heb.

 

Vind de moed om te doen wat jij daadwerkelijk wil en kies voor JOUW leven

 

Lees meer »

Mindful je huid verzorgen

Stel je voor, elke avond dat je je gezicht schoonmaakt, je kijkt naar jezelf in de spiegel en voelt dat alles oke is. Je smeert de creme op met zelfliefde en aandacht. Er zijn geen andere gedachten op dat moment. Alleen tijd voor jou en je huid. Je voelt alle spanning van de dag van je schouders afglijden, je draait je schouders rond en ademt een paar keer diep in en uit. Op de laatste uitademing laat je alle stress los. Hoe klinkt dat? 

 

Mindfulness is voor mij iets heel belangrijks. Als ik mijn hoofd z'n eigen gang laat gaan zit ik overal met mijn gedachten, doe ik drie dingen tegelijk en ben ik zo snel afgeleid. Mindfulness helpt mij om bewust te kiezen waar ik ben met mijn aandacht. Het gaat om in het moment zijn, alleen nu. Er zijn geen andere gedachten dan dit en dat geeft rust. 

 

Elk moment van de dag kan je mindfulness oefenen, als je op de fiets zit en om je heen kijkt en geniet van de omgeving. (vindt er niets van en probeer er niets aan te veranderen, alleen waar te nemen.) Als je je tanden poets met je andere hand dan dat je gewend bent, hierdoor heb je de aandacht nodig. Of als je onder de douche staat en het water intens voelt stromen over je lichaam. Hoe de waterstraal op je hoofd terecht komt en alle zware negativiteit mee neemt het doucheputje in. 

 

Wat werkt voor jou? 

Kies een activiteit uit, en blijf met je aandacht bij deze taak totdat je hem volledig hebt volbracht. Dwaalt je mind af, merk het dan op zonder te oordelen en ga met je aandacht weer terug naar je activiteit. Succes! Je kan dit! 

 

Lieve groet Lucie 

Lees meer »

Waarom Omega 3 visolie?

In de winter had ik altijd last van een droge jeuk huid, zeker als de verwarming weer aanging in de winter heb ik hier altijd weer last van. Vooral mijn rug jeukt dan heel erg. Goed insmeren helpt wel, maar met 2x per dag insmeren gaan de potjes bodylotion erg hard. 

Ik heb ooit eens iemand gehoord over visolie, ik heb eerst een merk geprobeerd van de kruitvat of iets. De jeuk werd minder ik had alleen erg last van het op boeren van vis de hele dag door. Ik kreeg het advies om dan maar extra ananas eten... Ja uhm ..

 

Toen mijn voorraad visolie opwas duurde het een tijdje voordat ik in aanraking kwam met Zinzino. Ik wilde toch nog visolie kopen dus als ik via iemand te horen krijg dat dit goed spul is word ik nieuwsgierig. 

 

Er werd eerst een bloedtest gedaan om te kijken wat de verhoudingen omega 3 en 6 waren. Waarom dit belangrijk is zal ik straks aan je uitleggen. Ik kreeg gelijk een fles mee en de uitslagen zouden later komen. Ik eet redelijk gezond, op mijn suikerverslaving na, dacht ik... HELAAS.  De uitslagen van de onafhankelijk onderzoeksbureau waren veelal in het rood. Dit maakt het voor mij heel duidelijk dat we niet altijd kunnen zien wat er in ons lijf gebeurt en wat we opnemen. Je kan heel gezond eten en smeren, maar als je cellen hier niets mee kunnen is het alsnog zonde van je geld!

 

Na het gebruik van Zinzino visolie merkte ik dat mijn huid en geheugen hier erg veel baat bij hadden. Ik voel mij er goed bij en zelfs mijn gezin is nu aan de visolie! 

 

Wat is Omega 3 en 6:

Je hebt vetten nodig om in energie om te zetten. Omega-3 en omega-6 zijn beide essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren, dat wil zeggen dat het lichaam ze in tegenstelling tot omega-9 vetzuren niet zelf kan aanmaken en dus uit voeding moet halen.

 

In deze tijd krijgen wij vaak teveel omega 6 binnen. Dit zit o.a. in cake, koek, gebak, patat en andere geharde plantaardige oliën. Om dit te kunnen herstellen is het belangrijk dat je meer omega 3 binnen krijgt om deze verhoudingen weer in balans te krijgen. 

 

Omega-3 vetzuren zijn onder andere rijk aanwezig in vette vis (zalm, makreel, sardines, haring), algen, visolie, krillolie, lijnzaad(olie), pompoenpitten en walnoten.


De belangrijkste functie van omega-3 vetzuren is dat ze het reparatieproces van de cellen ondersteunen, waarmee ze bijdragen aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, alzheimer, artritis en andere degeneratieve ziektes.

 

Omega-6 vetzuren vind je in veel plantaardige oliën die door de voedingsindustrie wordt gebruikt. Deze soorten worden omgezet in arachidonzuur (AA) en linolzuur (LA) in ons lichaam. Dit bevordert ontstekingen in ons lijf.

Er zijn maar weinige goede bronnen omega-6 (gammalinoleenzuur (GLA)), zoals hennep-, borage- en teunisbloemolie.
Deze goede omega-6-vetzuren versterken onder andere het immuunsysteem en ondersteunen hart en bloedvaten in tegenstelling tot de omega-6 vetzuren die je in fastfoodproducten terug vindt.

 

Wil je meer lezen over Omega vetzuren en de producten van Zinzino? Klik dan hier op deze link: https://lymeherstel.nl/omega3-info/

 

 

 

Lees meer »

Mijn ayahuasca ervaring

Al een hele tijd stond het op mijn lijstje, ooit ergens gelezen en vanaf toen begon het. Ik kwam het steeds vaker tegen en op een bepaald punt was het zover. Ik Moet.

In september 2018 heb ik mijn eerste ervaring gehad en twee weken geleden de tweede ceremonie. Ik wil dit graag met je delen omdat ik geloof dat het een belangrijk onderdeel is van wie wij zijn. Een spiritueel geheel. Nu voel ik dat het tijd is om naar buiten te treden met de dingen die ik belangrijk vind en ik geloof dat ik daarom mijn werk beter uit kan voeren. Door te voelen en te weten wie ik ben, kan ik andere beter helpen om dit ook te vinden. Ik heb al best wat 'dingen' gedaan. Denk aan regressie therapie, iets met kleuren, verschillende hulpverleners gezien en niets werd zo duidelijk als 1 Ayahuasca sessie. Eindelijk de antwoorden die ik zocht in het leven.

 

De drank wordt al eeuwen lang gebruikt als medicijn voor lichaam en geest in verschillende delen van het Amazone gebied. Het veranderd je bewustzijnstoestand waardoor je zicht krijgt op diepere lagen van je bewustzijn, waardoor het mogelijk wordt om anders te kijken naar jezelf en je eigen leven.

 

Zo puur, intens en bijzonder was mijn eerste sessie in september. Het gevoel dat er meer is dat wij met onze aardse ogen kunnen zien is werkelijkheid. Het universele gevoel van onvoorwaardelijke, allesomvattende liefde. Echt... anders kan ik het niet omschrijven. 

 

Deze afgelopen ceremonie was anders, intenser, emotioneler en zo mooi. Veel inzichten gezien en gevoeld. De verbinding met mijn lichaam zo intens ervaren, het is werkelijk ongelofelijk. Zelfs nu twee weken later kan ik het nog voelen, de laatste restjes wat ik los maken laten.

 

Bij iedereen is een ceremonie anders en wat vooral helpt is om je open te stellen voor wat komt zonder angst en zonder oordeel.

Ze zeggen niet voor niets dat je krijgt wat je op dat moment nodig hebt. 

 

Wil je meer weten? Sandra van http://inner-journey.nl/ is een aanrader! 

 

Lieve groet Lucie 

Lees meer »

Pick your battle

 

Hoe is het met je? ja goed, druk......

Dit is het antwoord wat ik het meest hoor de afgelopen tijd en het zal alleen nog maar meer worden... 

We zijn dus druk, maar met wat dan? 

Telefoons, televisie kijken, onzinnige dingen opzoeken op internet? Druk met denken, nadenken...piekeren? Dromen?

 

Dus niet met leven, genieten, ontpannen, goed voor jezelf zorgen, zelfliefde?

 

Hoe belangrijk vinden wij de dingen waar we aandacht en dus tijd aan geven. Je kan je tijd maar 1 keer verdelen. Hoe kies je nu waar je de kostbare tijd aan uitgeeft? En hoe zorg je er dan voor dat je jezelf niet voorbij loopt?

 

1 Kies je prioriteit. Pick your battle!

 

Wat vind jij belangrijk op dit moment? Waar wordt jij gelukkig van? Wat zijn jouw dromen? Waar wil je zijn over 15 jaar? 

Dit zijn belangrijke vragen om goed te kunnen bepalen waar je je energie in wilt steken, als je weet waar je heen wilt kun je jezelf elke keer afvragen:

 

Helpt mij dit om dichterbij mijn droom, wens, doel te komen?

 

Dus stel jezelf kritische vragen en wees niet bang. Laat je leiden door liefde en jouw eigen kracht om te kiezen. Elke dag kan je weer een keuze maken hoe jij omgaat met je gedachten en emoties, met de mensen om je heen. 

Kom uit je comfort zone en ontdek waar jou dromen liggen. 

TIP: Maak een vision board, schrijf je dromen op of teken ze uit. Doe wat voor jou werkt en vind jouw eigen manier!! 

 

2 Boek momentjes rust en ontspanning in voor jezelf. 

 

Zowel ons hoofd als ons lijf hebben allebei momenten van ontspanning nodig. Om op te laden en rust te vinden in die momenten. 

We kunnen en mogen niet van onszelf verwachten dat we maar door blijven rennen. Maar hoe pak je toch die momenten?

 

TIP: Zoek uit hoe jij het beste kan ontspannen.

De een wilt sporten en een boek lezen, de ander in het bos wandelen en mediteren. Er is geen standaard handboek te vinden hoe dit werkt. Leer jezelf kennen zodat je weet wat jouw oplaad en ontspan momenten zijn! En reserveer die tijd voor jezelf. Ook al is het 5 minuten per dag. ( niemand anders doet het voor je! )

 

Wil je hier een keer verder over praten hoe dit voor jou werkt? Boek dan een coachingssessie bij mij en samen kijken we wat ik voor je kan betekenen. Heb je interesse? Stuur een e-mail naar: lucie@meerdangroen.nl

 

Lieve groet Lucie 

 

 

 

 

Lees meer »