Home » Blog

Stress

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, in kleine of grote mate. Hoe iedereen hier mee om gaat verschilt per persoon. De een is van nature beter in de omgang met stress dan de ander.

 

Wat is stress nou eigenlijk?

Stress is een lichamelijk reactie op een prikkel ( dit kan een lichamelijke of emotionele prikkel zijn). Het heeft als doel om ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen.

De spieren worden aangespannen, hartslag gaat omhoog,  spijsvertering gaat langzamer en de bloeddruk stijgt. De bijnieren geven adrenaline en noradrenaline af, deze hormonen zetten de lichaamsfuncties in een hogere versnelling. Het lichaam maakt cortisol aan, het stresshormoon. Dit zorgt ervoor dat we klaar zijn om te vechten / vluchten. 

 

Cortisol heeft hele goed eigenschappen als het tijdelijk gebruikt wordt. Sommige soorten van stress zijn onvermijdelijk en in sommige situaties heb je een stress reactie nodig om snel te kunnen handelen als je bijvoorbeeld plotseling moet remmen.

In het geval van chronische stress blijft het cortisol gehalte in het bloed hoog, hierdoor raakt het immuunsysteem uitgeput. Als je erg lang stress ervaart kan het zijn dat je hierdoor je emoties of gedachten niet meer de baas kan zijn, het kan een gevoel geven dat je de situatie niet meer in de hand hebt. Er zijn zoveel nadelige effecten van langdurige stress, die lijst is bijna te lang om op te noemen. Het belangrijkste om nu te benoemen vind ik:

De hormonen die uit balans raken, je darm flora die uit balans raakt, grotere kans op diabetes, depressies, overgewicht en je immuunsysteem verzwakt. Ook voor je huid is stress erg slecht, denk aan verminderde doorbloeding, drogere huid en verergering van huid problemen zoals rosacea en acne.

 

Weet wat stress veroorzaakt.

Als je weet wat de rede is van je spanningen kan je leren om hier mee om te gaan of te verminderen. Je gevoel is hierbij erg belangrijk. Meestal geeft je lichaam eerst kleine signalen af dat je te druk bent of teveel spanning hebt. Leer te luisteren naar je lichaam en je kan herkennen als je in de stress schiet. 

 

Soms kan je de oorzaak aanpakken wat stress veroorzaakt, of je kan leren er zelf anders mee om te gaan, je trekt het minder aan en relativeert meer. Je laat je gedachten niet meer de vrije loop.

 

Tips om stress te verminderen:

 

-Meer ontspannen, zowel lichamelijk als mentale ontspanning zijn nodig om de balans te behouden. 

-Goed voor jezelf zorgen, zorg dat je voldoende slaap krijgt en wees lief voor jezelf.

-Naar buiten, ga de natuur in. Wandelen of fietsen en maak je hoofd leeg. 

-Bewegen, door te sporten maak je blije stoffen aan in je lichaam

-Mindfulness / meditatie oefening helpt je om controle te krijgen over je gedachten.

-Leuke dingen doen, dankbaar zijn voor kleine dingen

-Stel prioriteiten en doe 1 ding tegelijk.

-Probeer gezond te eten, veel groenten, fruit, goede vetten en drink voldoende water. 

 

Wat kan ik voor je betekenen?

 

Ervaar je op dit moment veel en langdurig stress?  Ik kan je helpen om de verbinding met je lichaam terug te vinden. Je kan zelf beginnen met de tips hierboven. De De-stress behandeling helpt om meer rust te creëren in je hoofd en verbinding te maken met je lichaam. Daarnaast kan ik je helpen om inzicht te krijgen in bepaalde gedachten patronen en met het geven van mindfulness oefeningen zodat je beter om kan gaan met stress. 

 

Zorg goed voor jezelf! 

Lieve groet Lucie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer »

Groen maakt gelukkig!

Er zijn vele verhalen en onderzoeken te vinden over groen, en hoe je gelukkig zou worden van de natuur. We gaan wandelen langs het strand, fietsen in de bossen of in de tuin bezig, waar je ook voor kiest, de natuur brengt rust in tijden van hectiek. 

Er zijn verschillende vormen van groen. Ik lees nu heel veel over een groene lifestyle. Wat betekent dit?

 

Voor mij zijn er meerdere vormen van groen waar ik gelukkig van word:

 

-Groen eten, betekend voor mij, gezond eten, veel groenten en fruit en regelmatig ( buiten ) bewegen. 

 

-Groene ingrediënten in je cosmetica, die zijn heel belangrijk voor mij omdat ik geloof dat je lichaam meer baat heeft bij natuurlijke ingrediënten dan chemische. 

 

-Groen in je tuin is goed voor het milieu maar ook voor jezelf. 

Er zijn steeds meer onderzoeken bekend: hoe groener onze woonomgeving, hoe minder lichamelijke en psychische klachten we hebben, contact met de natuur is gezond. Een beetje in de tuin rommelen of een heerlijke wandeling door het park, allebei werkt het positief op je humeur en stress niveau.

Je hoeft even niet met andere mensen, alleen jij, je tuin en het benodigde gereedschap, het lijkt bijna mindful tuinieren! 

Het kan al een paar minuten per dag. Tuinieren is geen straf. Het is een moment voor jezelf, je kunt je gedachten even laten varen. Je hoofd mag even uitrusten van alle hectiek. het maakt niet uit of je tuin klein of groot is, op een balkon kan het ook. Dus duik met je handen in de aarde en ik beloof je, van tuinieren wordt je gelukkig! 

 

 

Groen in huis of op je werkplek:

Planten breken nare fijn stoffen af.  De planten in jouw huis nemen deze stofjes op en breken het af, ze zorgen voor een schonere lucht en betere luchtvochtigheid en dit kan weer leiden tot verminderde allergieën en ziekteverzuim. ( ook op de werkvloer )

 

Geniet van de mooie dingen die de natuur te brengen heeft, de bomen, de dieren, de sterren. Sta er even bij stil en probeer alles in je op te nemen. Laat je gedachten los over verwachtingen of je onrealistische eisen. Alleen kijken en ervaren wat de natuur te bieden heeft. 

 

Dus als conclusie: Ja groen maakt gelukkig, eigenlijk de natuur, buiten zijn. Ik wordt er heel blij van !  Luister naar je eigen lichaam en gun jezelf ook een oplaad moment in de natuur. Zeker in drukke tijden waarin we eigenlijk continu aan het racen zijn, is het belangrijk om de momenten te pakken om weer even op te laden.

Voor mij is dat even tijd voor mezelf nemen en in de tuin rommelen. Soms lees ik een boek, als ik maar even alleen kan zijn, alleen met mijn gedachten om weer even op te laden.

Meer groen voor iedereen!

 

Lieve, groene groetjes Lucie 

 

Lees meer »

Veilig genieten van de zon

Wat betekend veilig genieten van de zon?

We hebben de zon nodig om vitamine D aan te maken en ik word altijd vrolijk van de zon. De zon kan helaas ook schadelijk zijn, dit komt vooral door het verbranden van de huid. Volwassenen die vroeger vaak verbrand zijn hebben meer kans op het ontwikkelen van huidkanker. 

 

Tips om veilig te zonnen:

-Vermijd de warmste periode van de dag, als de zon het heetste is: 12-15 uur. Ook in de schaduw is er uv straling.

-Draag beschermende kleding, een hoed, pet, zonnebril en neem een parasol mee als je naar het strand gaat. 

-Je zonnebrand van vorig jaar heeft niet meer dezelfde beschermingsfactor, deze loopt langzaam terug.

-Af en toe onbeschermd in de zon is goed om vitamine D aan te maken maar doe dit nooit langer dan 10 minuten.

-Goed smeren: 

Hiermee bedoel ik bewust smeren, weet wat je smeert, er zijn onderzoeken geweest waarin sommige chemische filters werden terug gevonden in de bloedbaan, dit wil je niet. Smeer dus bewust en regelmatig!

Advies is om de twee uur het product aanbrengen en smeer ook voldoende van het product. Advies is 1 theelepel voor gezicht en hals.

 

 

Twee verschillende soort zonnefilters:

Je hebt chemische / synthetische filters en natuurlijke / fysische filters:

-Synthetische zonnebrandproducten kunnen huidklachten, zon- en contactallergie veroorzaken. Op de ingrediëntenlijst te vinden als: 4-Methylbenzylidencampher (4 MBC), 3-Benzylidencampher (3 BC), Octyl Methoxycinnamate (OMC), Benzophenone-3, Oxybenzon, Homosalate,  Homomenthylsalicylat (HMS), Octyl-Dimethyl-Para-Amino-Benzoic-Acid (OD-PABA). (3) (4).

 

Synthetische filters trekken IN de huid en absorberen de UV stralen, Dit vergroot de kans op irritatie en hormoon verstoringen.

Syntetische filters zonder hormoonwerking zijn Natrium Phenylbenzimidazol Sulfonat en Dinatrium Phenyldibenzimidazol Tetrasulfonat.

 

Vermijd parabenen of parfum stoffen in je zonnenbrand! Deze zorgen ook voor huid irritatie en pigment verstoringen. Vergeet niet dat je een synthetische zonnebrand 30 minuten voordat je de zon in gaat moet opsmeren! 

 

-De filters die je beter kan gebruiken zijn titaniumdioxide en zinkoxide. Dit worden ook wel minerale of fysische filters genoemd. Deze leggen liggen OP de huid en ze beschermen tegen uv straling, een soort spiegel effect, het enige nadeel is dat ze een witte waas achter op de huid laten. Deze filter werkt al direct na opbrengen.

 

Nanotechnologie: 

Om te voorkomen dat de producten een witte waas achterlaten wordt er soms nanotechnologie toegepast. De deeltje worden kleiner gemaakt en soms met een coating eromheen. Er zit geen keurmerk op hoe groot of klein de deeltjes moeten zijn om ze te veilig mogen gebruiken. Er is dus nog geen zekerheid over de veiligheid van nanodeeltjes. Zelf zou ik ze niet adviseren in cosmetica. Je weet niet hoe diep ze de huid kunnen binnendringen.

 

Je kan de huid zelf helpen door een serum aan te brengen onder je zonnebrand met vitamine E en C. Deze vitamines helpen om je huid op een natuurlijke manier te beschermen.

Verder kan je de huid van binnenuit helpen door veel groenten en fruit te eten met antioxidanten. Deze helpen de huid ook te beschermen. Denk hierbij aan groene blad groenten en rood, roze of oranje fruit. 

 

 

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben weet je me te vinden. 

Zonnige groet, Lucie

 

 

 

Lees meer »

Meditatie over mijn moeder, een persoonlijk verhaal.

Waarom doe jij wat je doet. Vandaag heb ik een eye opener mogen ontvangen over mijn motivatie waarom ik doe wat ik doe.

Vandaag in een heftige meditatie is mij veel duidelijk geworden. Het was een meditatie tijdens een event en de meditatie ging over mijn moeder. Hier werd mij zo duidelijk wat ik altijd al gevoeld hebt, en nu viel alles op z'n plek. Mijn moeder heeft haar leven gewijd aan het gezin en haar vak. Ze heeft drie kinderen opgevoed en daarnaast een eigen zaak opgezet die ook bleef groeien door de liefdevolle aandacht en vaktechnische kennis van mijn moeder, wat was ze een vakvrouw!

Ik heb ook mezelf afgevraagd, is dit echt wat je wil? Voor mijn gevoel heeft mijn moeder altijd geleefd voor anderen, voor het gezin en voor haar "klanten "

Dit heeft er bij mij voor gezorgd dat ik mensen wil inspireren om voor zichzelf te kiezen. Om echt je eigen pad te kiezen en te voelen waar jouw innerlijke kracht ligt.

Eerst heb ik veel twijfel gevoeld om dit te delen, wat zullen andere mensen erover denken.. En toch doe ik het, door mijn angst heen omdat ik jullie wil laten weten waarom ik doe wat ik doe. Waarom ik het zo belangrijk vind dat je goed voor jezelf zorgt en dat je geniet van het leven. 

 

Lieve groet, Lucie 

Lees meer »

Sporten? in dit weer?

Als het winter is vind ik het moeilijk om in de avond uren nog mijn motivatie te vinden om te gaan sporten, als ik eenmaal ben geweest, voel ik me zo goed, en ben ik ook blij dat ik toch ben gegaan, hoe komt dat toch?

Ik doe bootcamp 1x in de week en ik vind het buiten sporten heerlijk. Als het weer kouder en natter begint te worden dat zit ik toch liever thuis op de bank met een dekentje, lekker warm. Ik vind het zonde van mijn tijd en bedenk allerlei excuses om maar niet te hoeven van mezelf, hierdoor praat ik het goed naar mezelf toe dat ik niet ga.... 

Waarom doen we dat? Is het onze ego die geen zin heeft en liever lui op de bank ligt? Wat voor een rede ons hoofd kan verzinnen waarom het beter is om niet te gaan... ga ik toch.

Het voelt alsof ik mezelf ernaartoe moet slepen, als een klein kind wat haar zin niet krijgt in de supermarkt, maar als ik hier overheen stap en bedenk hoeveel goede stoffen er vrij komen tijdens het sporten. Hoe goed het is voor mijn lichaam en mijn hoofd! Dan is er toch geen rede om niet te gaan? Daarnaast is het ook goed voor je huid, om te ontstressen, voor een betere nachtrust en je maakt je even los van je dagelijks leven.

Dus als ik niet hoef te werken vind je mij bezweet en kapot buiten op staat burpies, squats en push ups te doen voor mezelf!

Kom uit je comfortzone en zorg goed voor jezelf! 

Lieve groet, Lucie 

Lees meer »

Wat wil jij niet in je cosmetica

Wat wil je niet in je product:

Achterop de verpakking van een product vind je een lijst met ingrediƫnten: De INCI namen. Deze afkorting staat voor: Internationale Naamgeving van Cosmetische Ingrediƫnten.

 
 

Het eerste ingrediënt op de lijst is waar het product grotendeels uit bestaat.
Onderaan staan de ingrediënten in willekeurige volgorde wanneer er minder dan één procent van in zit.

Wat wil je niet in je cosmetica:

Minerale olie:
Op de verpakking te herkennen aan de termen petrolatum, petroleum, parafinum (liquidum), vaseline, mineral oil, Cera Microcristallina, Microcristallina WaxOzokerit en Ceresin.

Deze stoffen worden gemaakt van aardolie. Het sluit je huid af en de huid kan juist meer uitdrogen hierdoor. Omdat minerale olie wel een prettig gevoel geeft, heb je het idee dat het helpt. Helaas droogt de huid sneller uit en ga je weer meer gebruiken.

 

Op nummer 1 van meest irriterende ingrediënten staat parfum.

Zowel de natuurlijke variant als de synthetische kunnen allergische reacties opwekken. Met natuurlijk parfum bedoelen ze vaak etherische oliën. Deze kunnen dieper in de huid werken.

Geuren worden niet afzonderlijk opgenomen in de INCI lijst. De reden hiervoor is dat een geurige stof kan bestaan uit 100 enkele geuren. de omschrijving "Parfum" volstaat.
Als deze geurstoffen bekend staan om allergische reacties uit te lokken, moeten ze afzonderlijk vermeld worden.(zoals limoneen, linalool of Hexyl Cinnamal)

 

Conserveringsmiddelen staan op nummer 2 van de lijst met meest irriterende ingrediënten.

Parabenen zijn waarschijnlijk de bekendste conservingsmiddelen:

Proplylparaben: Metylparaben, Ethylparaben, Butylparaben, Isobutylparaben en Isopropylparaben: Deze beïnvloeden de hormoonhuishouding en kunnen celdodend werken. Ook zorgen ze dat de huid sneller kan verouderen. Heel veel producten bevatten helaas nog parabenen. Check snel jouw producten!

Lees meer »