Home » Blog

Mindful je huid verzorgen

Stel je voor, elke avond dat je je gezicht schoonmaakt, je kijkt naar jezelf in de spiegel en voelt dat alles oke is. Je smeert de creme op met zelfliefde en aandacht. Er zijn geen andere gedachten op dat moment. Alleen tijd voor jou en je huid. Je voelt alle spanning van de dag van je schouders afglijden, je draait je schouders rond en ademt een paar keer diep in en uit. Op de laatste uitademing laat je alle stress los. Hoe klinkt dat? 

 

Mindfulness is voor mij iets heel belangrijks. Als ik mijn hoofd z'n eigen gang laat gaan zit ik overal met mijn gedachten, doe ik drie dingen tegelijk en ben ik zo snel afgeleid. Mindfulness helpt mij om bewust te kiezen waar ik ben met mijn aandacht. Het gaat om in het moment zijn, alleen nu. Er zijn geen andere gedachten dan dit en dat geeft rust. 

 

Elk moment van de dag kan je mindfulness oefenen, als je op de fiets zit en om je heen kijkt en geniet van de omgeving. (vindt er niets van en probeer er niets aan te veranderen, alleen waar te nemen.) Als je je tanden poets met je andere hand dan dat je gewend bent, hierdoor heb je de aandacht nodig. Of als je onder de douche staat en het water intens voelt stromen over je lichaam. Hoe de waterstraal op je hoofd terecht komt en alle zware negativiteit mee neemt het doucheputje in. 

 

Wat werkt voor jou? 

Kies een activiteit uit, en blijf met je aandacht bij deze taak totdat je hem volledig hebt volbracht. Dwaalt je mind af, merk het dan op zonder te oordelen en ga met je aandacht weer terug naar je activiteit. Succes! Je kan dit! 

 

Lieve groet Lucie 

Lees meer »

Waarom Omega 3 visolie?

In de winter had ik altijd last van een droge jeuk huid, zeker als de verwarming weer aanging in de winter heb ik hier altijd weer last van. Vooral mijn rug jeukt dan heel erg. Goed insmeren helpt wel, maar met 2x per dag insmeren gaan de potjes bodylotion erg hard. 

Ik heb ooit eens iemand gehoord over visolie, ik heb eerst een merk geprobeerd van de kruitvat of iets. De jeuk werd minder ik had alleen erg last van het op boeren van vis de hele dag door. Ik kreeg het advies om dan maar extra ananas eten... Ja uhm ..

 

Toen mijn voorraad visolie opwas duurde het een tijdje voordat ik in aanraking kwam met Zinzino. Ik wilde toch nog visolie kopen dus als ik via iemand te horen krijg dat dit goed spul is word ik nieuwsgierig. 

 

Er werd eerst een bloedtest gedaan om te kijken wat de verhoudingen omega 3 en 6 waren. Waarom dit belangrijk is zal ik straks aan je uitleggen. Ik kreeg gelijk een fles mee en de uitslagen zouden later komen. Ik eet redelijk gezond, op mijn suikerverslaving na, dacht ik... HELAAS.  De uitslagen van de onafhankelijk onderzoeksbureau waren veelal in het rood. Dit maakt het voor mij heel duidelijk dat we niet altijd kunnen zien wat er in ons lijf gebeurt en wat we opnemen. Je kan heel gezond eten en smeren, maar als je cellen hier niets mee kunnen is het alsnog zonde van je geld!

 

Na het gebruik van Zinzino visolie merkte ik dat mijn huid en geheugen hier erg veel baat bij hadden. Ik voel mij er goed bij en zelfs mijn gezin is nu aan de visolie! 

 

Wat is Omega 3 en 6:

Je hebt vetten nodig om in energie om te zetten. Omega-3 en omega-6 zijn beide essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren, dat wil zeggen dat het lichaam ze in tegenstelling tot omega-9 vetzuren niet zelf kan aanmaken en dus uit voeding moet halen.

 

In deze tijd krijgen wij vaak teveel omega 6 binnen. Dit zit o.a. in cake, koek, gebak, patat en andere geharde plantaardige oliën. Om dit te kunnen herstellen is het belangrijk dat je meer omega 3 binnen krijgt om deze verhoudingen weer in balans te krijgen. 

 

Omega-3 vetzuren zijn onder andere rijk aanwezig in vette vis (zalm, makreel, sardines, haring), algen, visolie, krillolie, lijnzaad(olie), pompoenpitten en walnoten.


De belangrijkste functie van omega-3 vetzuren is dat ze het reparatieproces van de cellen ondersteunen, waarmee ze bijdragen aan een verlaagd risico op hart- en vaatziekten, kanker, hersenbloedingen, alzheimer, artritis en andere degeneratieve ziektes.

 

Omega-6 vetzuren vind je in veel plantaardige oliën die door de voedingsindustrie wordt gebruikt. Deze soorten worden omgezet in arachidonzuur (AA) en linolzuur (LA) in ons lichaam. Dit bevordert ontstekingen in ons lijf.

Er zijn maar weinige goede bronnen omega-6 (gammalinoleenzuur (GLA)), zoals hennep-, borage- en teunisbloemolie.
Deze goede omega-6-vetzuren versterken onder andere het immuunsysteem en ondersteunen hart en bloedvaten in tegenstelling tot de omega-6 vetzuren die je in fastfoodproducten terug vindt.

 

Wil je meer lezen over Omega vetzuren en de producten van Zinzino? Klik dan hier op deze link: https://lymeherstel.nl/omega3-info/

 

 

 

Lees meer »

Mijn ayahuasca ervaring

Al een hele tijd stond het op mijn lijstje, ooit ergens gelezen en vanaf toen begon het. Ik kwam het steeds vaker tegen en op een bepaald punt was het zover. Ik Moet.

In september 2018 heb ik mijn eerste ervaring gehad en twee weken geleden de tweede ceremonie. Ik wil dit graag met je delen omdat ik geloof dat het een belangrijk onderdeel is van wie wij zijn. Een spiritueel geheel. Nu voel ik dat het tijd is om naar buiten te treden met de dingen die ik belangrijk vind en ik geloof dat ik daarom mijn werk beter uit kan voeren. Door te voelen en te weten wie ik ben, kan ik andere beter helpen om dit ook te vinden. Ik heb al best wat 'dingen' gedaan. Denk aan regressie therapie, iets met kleuren, verschillende hulpverleners gezien en niets werd zo duidelijk als 1 Ayahuasca sessie. Eindelijk de antwoorden die ik zocht in het leven.

 

De drank wordt al eeuwen lang gebruikt als medicijn voor lichaam en geest in verschillende delen van het Amazone gebied. Het veranderd je bewustzijnstoestand waardoor je zicht krijgt op diepere lagen van je bewustzijn, waardoor het mogelijk wordt om anders te kijken naar jezelf en je eigen leven.

 

Zo puur, intens en bijzonder was mijn eerste sessie in september. Het gevoel dat er meer is dat wij met onze aardse ogen kunnen zien is werkelijkheid. Het universele gevoel van onvoorwaardelijke, allesomvattende liefde. Echt... anders kan ik het niet omschrijven. 

 

Deze afgelopen ceremonie was anders, intenser, emotioneler en zo mooi. Veel inzichten gezien en gevoeld. De verbinding met mijn lichaam zo intens ervaren, het is werkelijk ongelofelijk. Zelfs nu twee weken later kan ik het nog voelen, de laatste restjes wat ik los maken laten.

 

Bij iedereen is een ceremonie anders en wat vooral helpt is om je open te stellen voor wat komt zonder angst en zonder oordeel.

Ze zeggen niet voor niets dat je krijgt wat je op dat moment nodig hebt. 

 

Wil je meer weten? Sandra van http://inner-journey.nl/ is een aanrader! 

 

Lieve groet Lucie 

Lees meer »

Pick your battle

 

Hoe is het met je? ja goed, druk......

Dit is het antwoord wat ik het meest hoor de afgelopen tijd en het zal alleen nog maar meer worden... 

We zijn dus druk, maar met wat dan? 

Telefoons, televisie kijken, onzinnige dingen opzoeken op internet? Druk met denken, nadenken...piekeren? Dromen?

 

Dus niet met leven, genieten, ontpannen, goed voor jezelf zorgen, zelfliefde?

 

Hoe belangrijk vinden wij de dingen waar we aandacht en dus tijd aan geven. Je kan je tijd maar 1 keer verdelen. Hoe kies je nu waar je de kostbare tijd aan uitgeeft? En hoe zorg je er dan voor dat je jezelf niet voorbij loopt?

 

1 Kies je prioriteit. Pick your battle!

 

Wat vind jij belangrijk op dit moment? Waar wordt jij gelukkig van? Wat zijn jouw dromen? Waar wil je zijn over 15 jaar? 

Dit zijn belangrijke vragen om goed te kunnen bepalen waar je je energie in wilt steken, als je weet waar je heen wilt kun je jezelf elke keer afvragen:

 

Helpt mij dit om dichterbij mijn droom, wens, doel te komen?

 

Dus stel jezelf kritische vragen en wees niet bang. Laat je leiden door liefde en jouw eigen kracht om te kiezen. Elke dag kan je weer een keuze maken hoe jij omgaat met je gedachten en emoties, met de mensen om je heen. 

Kom uit je comfort zone en ontdek waar jou dromen liggen. 

TIP: Maak een vision board, schrijf je dromen op of teken ze uit. Doe wat voor jou werkt en vind jouw eigen manier!! 

 

2 Boek momentjes rust en ontspanning in voor jezelf. 

 

Zowel ons hoofd als ons lijf hebben allebei momenten van ontspanning nodig. Om op te laden en rust te vinden in die momenten. 

We kunnen en mogen niet van onszelf verwachten dat we maar door blijven rennen. Maar hoe pak je toch die momenten?

 

TIP: Zoek uit hoe jij het beste kan ontspannen.

De een wilt sporten en een boek lezen, de ander in het bos wandelen en mediteren. Er is geen standaard handboek te vinden hoe dit werkt. Leer jezelf kennen zodat je weet wat jouw oplaad en ontspan momenten zijn! En reserveer die tijd voor jezelf. Ook al is het 5 minuten per dag. ( niemand anders doet het voor je! )

 

Wil je hier een keer verder over praten hoe dit voor jou werkt? Boek dan een coachingssessie bij mij en samen kijken we wat ik voor je kan betekenen. Heb je interesse? Stuur een e-mail naar: lucie@meerdangroen.nl

 

Lieve groet Lucie 

 

 

 

 

Lees meer »

Stress

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, in kleine of grote mate. Hoe iedereen hier mee om gaat verschilt per persoon. De een is van nature beter in de omgang met stress dan de ander.

 

Wat is stress nou eigenlijk?

Stress is een lichamelijk reactie op een prikkel ( dit kan een lichamelijke of emotionele prikkel zijn). Het heeft als doel om ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen.

De spieren worden aangespannen, hartslag gaat omhoog,  spijsvertering gaat langzamer en de bloeddruk stijgt. De bijnieren geven adrenaline en noradrenaline af, deze hormonen zetten de lichaamsfuncties in een hogere versnelling. Het lichaam maakt cortisol aan, het stresshormoon. Dit zorgt ervoor dat we klaar zijn om te vechten / vluchten. 

 

Cortisol heeft hele goed eigenschappen als het tijdelijk gebruikt wordt. Sommige soorten van stress zijn onvermijdelijk en in sommige situaties heb je een stress reactie nodig om snel te kunnen handelen als je bijvoorbeeld plotseling moet remmen.

In het geval van chronische stress blijft het cortisol gehalte in het bloed hoog, hierdoor raakt het immuunsysteem uitgeput. Als je erg lang stress ervaart kan het zijn dat je hierdoor je emoties of gedachten niet meer de baas kan zijn, het kan een gevoel geven dat je de situatie niet meer in de hand hebt. Er zijn zoveel nadelige effecten van langdurige stress, die lijst is bijna te lang om op te noemen. Het belangrijkste om nu te benoemen vind ik:

De hormonen die uit balans raken, je darm flora die uit balans raakt, grotere kans op diabetes, depressies, overgewicht en je immuunsysteem verzwakt. Ook voor je huid is stress erg slecht, denk aan verminderde doorbloeding, drogere huid en verergering van huid problemen zoals rosacea en acne.

 

Weet wat stress veroorzaakt.

Als je weet wat de rede is van je spanningen kan je leren om hier mee om te gaan of te verminderen. Je gevoel is hierbij erg belangrijk. Meestal geeft je lichaam eerst kleine signalen af dat je te druk bent of teveel spanning hebt. Leer te luisteren naar je lichaam en je kan herkennen als je in de stress schiet. 

 

Soms kan je de oorzaak aanpakken wat stress veroorzaakt, of je kan leren er zelf anders mee om te gaan, je trekt het minder aan en relativeert meer. Je laat je gedachten niet meer de vrije loop.

 

Tips om stress te verminderen:

 

-Meer ontspannen, zowel lichamelijk als mentale ontspanning zijn nodig om de balans te behouden. 

-Goed voor jezelf zorgen, zorg dat je voldoende slaap krijgt en wees lief voor jezelf.

-Naar buiten, ga de natuur in. Wandelen of fietsen en maak je hoofd leeg. 

-Bewegen, door te sporten maak je blije stoffen aan in je lichaam

-Mindfulness / meditatie oefening helpt je om controle te krijgen over je gedachten.

-Leuke dingen doen, dankbaar zijn voor kleine dingen

-Stel prioriteiten en doe 1 ding tegelijk.

-Probeer gezond te eten, veel groenten, fruit, goede vetten en drink voldoende water. 

 

Wat kan ik voor je betekenen?

 

Ervaar je op dit moment veel en langdurig stress?  Ik kan je helpen om de verbinding met je lichaam terug te vinden. Je kan zelf beginnen met de tips hierboven. De De-stress behandeling helpt om meer rust te creëren in je hoofd en verbinding te maken met je lichaam. Daarnaast kan ik je helpen om inzicht te krijgen in bepaalde gedachten patronen en met het geven van mindfulness oefeningen zodat je beter om kan gaan met stress. 

 

Zorg goed voor jezelf! 

Lieve groet Lucie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer »

Groen maakt gelukkig!

Er zijn vele verhalen en onderzoeken te vinden over groen, en hoe je gelukkig zou worden van de natuur. We gaan wandelen langs het strand, fietsen in de bossen of in de tuin bezig, waar je ook voor kiest, de natuur brengt rust in tijden van hectiek. 

Er zijn verschillende vormen van groen. Ik lees nu heel veel over een groene lifestyle. Wat betekent dit?

 

Voor mij zijn er meerdere vormen van groen waar ik gelukkig van word:

 

-Groen eten, betekend voor mij, gezond eten, veel groenten en fruit en regelmatig ( buiten ) bewegen. 

 

-Groene ingrediënten in je cosmetica, die zijn heel belangrijk voor mij omdat ik geloof dat je lichaam meer baat heeft bij natuurlijke ingrediënten dan chemische. 

 

-Groen in je tuin is goed voor het milieu maar ook voor jezelf. 

Er zijn steeds meer onderzoeken bekend: hoe groener onze woonomgeving, hoe minder lichamelijke en psychische klachten we hebben, contact met de natuur is gezond. Een beetje in de tuin rommelen of een heerlijke wandeling door het park, allebei werkt het positief op je humeur en stress niveau.

Je hoeft even niet met andere mensen, alleen jij, je tuin en het benodigde gereedschap, het lijkt bijna mindful tuinieren! 

Het kan al een paar minuten per dag. Tuinieren is geen straf. Het is een moment voor jezelf, je kunt je gedachten even laten varen. Je hoofd mag even uitrusten van alle hectiek. het maakt niet uit of je tuin klein of groot is, op een balkon kan het ook. Dus duik met je handen in de aarde en ik beloof je, van tuinieren wordt je gelukkig! 

 

 

Groen in huis of op je werkplek:

Planten breken nare fijn stoffen af.  De planten in jouw huis nemen deze stofjes op en breken het af, ze zorgen voor een schonere lucht en betere luchtvochtigheid en dit kan weer leiden tot verminderde allergieën en ziekteverzuim. ( ook op de werkvloer )

 

Geniet van de mooie dingen die de natuur te brengen heeft, de bomen, de dieren, de sterren. Sta er even bij stil en probeer alles in je op te nemen. Laat je gedachten los over verwachtingen of je onrealistische eisen. Alleen kijken en ervaren wat de natuur te bieden heeft. 

 

Dus als conclusie: Ja groen maakt gelukkig, eigenlijk de natuur, buiten zijn. Ik wordt er heel blij van !  Luister naar je eigen lichaam en gun jezelf ook een oplaad moment in de natuur. Zeker in drukke tijden waarin we eigenlijk continu aan het racen zijn, is het belangrijk om de momenten te pakken om weer even op te laden.

Voor mij is dat even tijd voor mezelf nemen en in de tuin rommelen. Soms lees ik een boek, als ik maar even alleen kan zijn, alleen met mijn gedachten om weer even op te laden.

Meer groen voor iedereen!

 

Lieve, groene groetjes Lucie 

 

Lees meer »