Home » Blog » Veilig genieten van de zon

Veilig genieten van de zon

Gepubliceerd op 24 april 2018 11:29

Wat betekend veilig genieten van de zon?

We hebben de zon nodig om vitamine D aan te maken en ik word altijd vrolijk van de zon. De zon kan helaas ook schadelijk zijn, dit komt vooral door het verbranden van de huid. Volwassenen die vroeger vaak verbrand zijn hebben meer kans op het ontwikkelen van huidkanker. 

 

Tips om veilig te zonnen:

-Vermijd de warmste periode van de dag, als de zon het heetste is: 12-15 uur. Ook in de schaduw is er uv straling.

-Draag beschermende kleding, een hoed, pet, zonnebril en neem een parasol mee als je naar het strand gaat. 

-Je zonnebrand van vorig jaar heeft niet meer dezelfde beschermingsfactor, deze loopt langzaam terug.

-Af en toe onbeschermd in de zon is goed om vitamine D aan te maken maar doe dit nooit langer dan 10 minuten.

-Goed smeren: 

Hiermee bedoel ik bewust smeren, weet wat je smeert, er zijn onderzoeken geweest waarin sommige chemische filters werden terug gevonden in de bloedbaan, dit wil je niet. Smeer dus bewust en regelmatig!

Advies is om de twee uur het product aanbrengen en smeer ook voldoende van het product. Advies is 1 theelepel voor gezicht en hals.

 

 

Twee verschillende soort zonnefilters:

Je hebt chemische / synthetische filters en natuurlijke / fysische filters:

-Synthetische zonnebrandproducten kunnen huidklachten, zon- en contactallergie veroorzaken. Op de ingrediëntenlijst te vinden als: 4-Methylbenzylidencampher (4 MBC), 3-Benzylidencampher (3 BC), Octyl Methoxycinnamate (OMC), Benzophenone-3, Oxybenzon, Homosalate,  Homomenthylsalicylat (HMS), Octyl-Dimethyl-Para-Amino-Benzoic-Acid (OD-PABA). (3) (4).

 

Synthetische filters trekken IN de huid en absorberen de UV stralen, Dit vergroot de kans op irritatie en hormoon verstoringen.

Syntetische filters zonder hormoonwerking zijn Natrium Phenylbenzimidazol Sulfonat en Dinatrium Phenyldibenzimidazol Tetrasulfonat.

 

Vermijd parabenen of parfum stoffen in je zonnenbrand! Deze zorgen ook voor huid irritatie en pigment verstoringen. Vergeet niet dat je een synthetische zonnebrand 30 minuten voordat je de zon in gaat moet opsmeren! 

 

-De filters die je beter kan gebruiken zijn titaniumdioxide en zinkoxide. Dit worden ook wel minerale of fysische filters genoemd. Deze leggen liggen OP de huid en ze beschermen tegen uv straling, een soort spiegel effect, het enige nadeel is dat ze een witte waas achter op de huid laten. Deze filter werkt al direct na opbrengen.

 

Nanotechnologie: 

Om te voorkomen dat de producten een witte waas achterlaten wordt er soms nanotechnologie toegepast. De deeltje worden kleiner gemaakt en soms met een coating eromheen. Er zit geen keurmerk op hoe groot of klein de deeltjes moeten zijn om ze te veilig mogen gebruiken. Er is dus nog geen zekerheid over de veiligheid van nanodeeltjes. Zelf zou ik ze niet adviseren in cosmetica. Je weet niet hoe diep ze de huid kunnen binnendringen.

 

Je kan de huid zelf helpen door een serum aan te brengen onder je zonnebrand met vitamine E en C. Deze vitamines helpen om je huid op een natuurlijke manier te beschermen.

Verder kan je de huid van binnenuit helpen door veel groenten en fruit te eten met antioxidanten. Deze helpen de huid ook te beschermen. Denk hierbij aan groene blad groenten en rood, roze of oranje fruit. 

 

 

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben weet je me te vinden. 

Zonnige groet, Lucie

 

 

 


«   »