Home » Blog » Stress

Stress

Gepubliceerd op 13 september 2018 14:41

Iedereen heeft er wel eens mee te maken, in kleine of grote mate. Hoe iedereen hier mee om gaat verschilt per persoon. De een is van nature beter in de omgang met stress dan de ander.

 

Wat is stress nou eigenlijk?

Stress is een lichamelijk reactie op een prikkel ( dit kan een lichamelijke of emotionele prikkel zijn). Het heeft als doel om ons lichaam in een staat van paraatheid te brengen.

De spieren worden aangespannen, hartslag gaat omhoog,  spijsvertering gaat langzamer en de bloeddruk stijgt. De bijnieren geven adrenaline en noradrenaline af, deze hormonen zetten de lichaamsfuncties in een hogere versnelling. Het lichaam maakt cortisol aan, het stresshormoon. Dit zorgt ervoor dat we klaar zijn om te vechten / vluchten. 

 

Cortisol heeft hele goed eigenschappen als het tijdelijk gebruikt wordt. Sommige soorten van stress zijn onvermijdelijk en in sommige situaties heb je een stress reactie nodig om snel te kunnen handelen als je bijvoorbeeld plotseling moet remmen.

In het geval van chronische stress blijft het cortisol gehalte in het bloed hoog, hierdoor raakt het immuunsysteem uitgeput. Als je erg lang stress ervaart kan het zijn dat je hierdoor je emoties of gedachten niet meer de baas kan zijn, het kan een gevoel geven dat je de situatie niet meer in de hand hebt. Er zijn zoveel nadelige effecten van langdurige stress, die lijst is bijna te lang om op te noemen. Het belangrijkste om nu te benoemen vind ik:

De hormonen die uit balans raken, je darm flora die uit balans raakt, grotere kans op diabetes, depressies, overgewicht en je immuunsysteem verzwakt. Ook voor je huid is stress erg slecht, denk aan verminderde doorbloeding, drogere huid en verergering van huid problemen zoals rosacea en acne.

 

Weet wat stress veroorzaakt.

Als je weet wat de rede is van je spanningen kan je leren om hier mee om te gaan of te verminderen. Je gevoel is hierbij erg belangrijk. Meestal geeft je lichaam eerst kleine signalen af dat je te druk bent of teveel spanning hebt. Leer te luisteren naar je lichaam en je kan herkennen als je in de stress schiet. 

 

Soms kan je de oorzaak aanpakken wat stress veroorzaakt, of je kan leren er zelf anders mee om te gaan, je trekt het minder aan en relativeert meer. Je laat je gedachten niet meer de vrije loop.

 

Tips om stress te verminderen:

 

-Meer ontspannen, zowel lichamelijk als mentale ontspanning zijn nodig om de balans te behouden. 

-Goed voor jezelf zorgen, zorg dat je voldoende slaap krijgt en wees lief voor jezelf.

-Naar buiten, ga de natuur in. Wandelen of fietsen en maak je hoofd leeg. 

-Bewegen, door te sporten maak je blije stoffen aan in je lichaam

-Mindfulness / meditatie oefening helpt je om controle te krijgen over je gedachten.

-Leuke dingen doen, dankbaar zijn voor kleine dingen

-Stel prioriteiten en doe 1 ding tegelijk.

-Probeer gezond te eten, veel groenten, fruit, goede vetten en drink voldoende water. 

 

Wat kan ik voor je betekenen?

 

Ervaar je op dit moment veel en langdurig stress?  Ik kan je helpen om de verbinding met je lichaam terug te vinden. Je kan zelf beginnen met de tips hierboven. De De-stress behandeling helpt om meer rust te creëren in je hoofd en verbinding te maken met je lichaam. Daarnaast kan ik je helpen om inzicht te krijgen in bepaalde gedachten patronen en met het geven van mindfulness oefeningen zodat je beter om kan gaan met stress. 

 

Zorg goed voor jezelf! 

Lieve groet Lucie 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


«