Home » Blog » Creëer je eigen retreat

Creëer je eigen retreat

 

Iedereen kan tegenwoordig een retreat of retraite boeken naar Ibiza of een andere prachtige omgeving voor een dag, weekend of week met yoga, mindfulness, meditatie, leiderschap, detox enz. 

 

Het klinkt heerlijk. Even lekker weg, niets moeten en alleen bezig zijn met de dingen die je leuk vindt. Toch merk ik dat er weerstand bij mij is. Hoe hou je dit vol als je dan weer terug ben in je leven met je werk, huishouden, partner, kinderen, familie. De verwachtigingen en oude pratonen sluipen er vaak snel weer in. Of is het niet meer dan een oplaad momentje voor jezelf?

 

Letterlijk betekent retreat (of retraite) je terugtrekken voor zelfonderzoek. Tijdens een retreat kom je los van je dagelijkse bezigheden, omgeving en routine. Het is een periode van tijd voor jezelf om in alle rust te reflecteren en inzichten te krijgen.

 

In mijn ogen kan je voor jezelf ook makkelijk een mini retreat maken zo lang het maar bij jou past en je los kan komen van je dagelijkse bezigheden. ( werk, huidhouden, telefoon enz ) Waar gaat jij goed op? Wat vind je leuk, waar krijg je energie van?

 

Boek voor jezelf een nachtje / weekendje weg of neem een dag vrij voor jezelf. Ga leuke dingen doen. Bijvoorbeeld:

 

 

Start de dag met Yoga, zoek een leuke video op voor een morning workout. Zelf ben ik fan van de youtube video's van Yoga with Adriene. ( in het engels )

 

Daarna een heerlijk gezond onbijt. ( of misschien nog leuker; ga ergens ontbijten, waar je nog niet eerder bent geweest ) 

 

Ga een flinke ( bos ) wandeling maken. Dit zorgt voor de juiste doorbloeding in je lichaam en rust in je hoofd. Daarnaast zorgt de natuur voor goede en frisse lucht wat weer goed is voor je weerstand. 

 

Kies een heerlijk badkamer moment voor jezelf inclusief een volledige body scrub, gezicht verzorgings ritueel en zelfmassage.

 

Maak voor jezelf een lekkere lunch klaar met in ieder geval voldoende groenten. 

 

Lees een boek, tijdschrift of ga iets anders doen waar jij energie van krijgt! 

 

Thee tijd! Maak voor jezelf een overheerlijk kopje thee klaar. Pak je momentje op bank of bed en probeer volledig te genieten van de thee. Iets lekker hoort erbij, je kan zelf kiezen of je gaat voor dat ene chocolade koekje of misschien heb je zin gekregen om toch die gezonde variant te maken. 

 

Zorg voor een lichte maaltijd met voldoende groenten. Neem de tijd om hiervan te genieten. 

 

Ga mediteren, een interessante film of documentaire kijken, lezen, wandelen, tekenen of schrijven wat je hebt ervaren deze dag.

 

Sluit de dag af door bijtijds naar bed toe te gaan. Kies voor een ontspannen avond ritueel door bijvoorbeeld niet te laat op je telefoon, laptop of tv te blijven kijken. Het licht van deze appartaten laat je lichaam denken dat het nog geen bedtijd is. Zorg voor zachte verlichting. Neem de tijd voor je badkamer ritueel en je kan zelfs nog een paar ademhalings of ontspannings oefeningen doen voordat je gaat slapen. Wat ik altijd heel fijn vind is deze:

Ga op het randje van je bed zitten en haal een paar keer diep adem. Op de inademing haald je de schouders op en op de uitademing laat je je schouders weer los. Doe nog een paar rek en strek oefeningen en ga lekker in je bed liggen. Probeer je op de ademhaling te concentreren en als er gedachten opkomen of je dwaalt af, is dit helemaal niet erg, dan kom je gewoon rustig weer terug bij je ademhaling.

Voel de dankbaarheid voor deze dag! Weltrusten!

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.